måndag 13 januari 2014

Geocaching: -En ständig utmaning?

Jaha, hade lite tid över....
Men va???
Jo, faktiskt.
Har bestämt att idag ska jag inte grubbla/lösa eller ens titta på en myst.
Vi vispar bor ju nästan grannar med en viss myst tokig Myrslok. 
Men jag hatade mystar.
När det plingade tittade jag: MYST.
Bort!
Men nån gång måste man väl börja. 
Så vi träffades ett gäng glada geocachare för att äta gott och dela lite mystlösar trix.
JAG, bidrog inte med särskilt mycket kan jag säga.

Nu när jag försöker lösa mystar på egen hand så är det lite på vinst och förlust:
Antingen så fattar jag ingenting eller så vet jag hur jag ska lösa den men lyckas inte ändå.
Men en egenskap som jag har (på gott och ont) är att jag är enveten. 
Jag ger inte upp, vilket ibland betyder att jag sitter uppe på tok för sent eller lägger tid på att klura istället för nått som kanske vore bättre. Tex tvätta....
Tro nu inte att jag tänker sitta här och dela ut lösningar till en massa mystar. 
För det tänker jag INTE.
Men ett litet tips när man kör fast kan ni få: FRÅGA CO! 
Det är det absolut bästa tipset man kan få.

  • En CO vet (förhoppningsvis) hur han/hon tänkt.
  • En CO ger dig förhoppningsvis ett tips, inte en lösning.
  • Det är också som CO roligt att ha lite kontakt med dom som löser mystarna. (Nu har vi bara två som vi har behövt ge support på, men det är kul!) 

Jag gillar också när det finns nån slags "Checker". Det kan vara en klassisk eller en länk till en hemsida. Att åka långt och sen inte ha rätt är trist. Men då får man ju hoppas att CO är snäll och bekräftar koordinaterna. 

Men nu är det ju så att jag har bestämt mig för att mystar inte är så trist. Men ibland är det svårt och man kör fast. Jag har fått många goda råd och tips i hjälpande riktning. Så nu kände jag att jag hade lite flyt. Flera kvällar har jag lurat och klurat på diverse mystar i närområdet. Jag har löst mystar i en serie i Norrköping som heter Silverskogen. Kul och bra nybörjarmystar, men jag vet inte om jag kommer att logga dom....

Men ibland så går det mindre bra.... Det enda som hjälper för mig då är att lägga dom åt sidan ett tag, eller varför inte strunta i dom. OM det går!
Ett annat tips: Skriv en personlig anteckning på GC.com
Jag har nog löst flera mystar på papper som sen har hamnat i nått slags arkiv eller pappersinsamling....
Så var det med dom!



3 kommentarer:

  1. Hej!

    Vi, jag Anki och min sambo Leif har också börjat lösa lite mystar, en del är lättare, men en del är ju hur svåra som helst! :-)

    Men man lär sig efter hand. Du nämnde nåt att man kunde skriva personlig anteckning på GC.com. Var hittar man det? Skriver ner mina också på en massa papper..... :-)

    Hoppas att vi ses nån gång ute i cachingvärlden!

    Anki

    SvaraRadera
  2. Jag gillar mystar och att sitta och klura på dem, men ibland tar det alldeles för mycket av min tid. Har också löst de allra flesta i Silverskogen men har inte varit och loggat en enda. Det är bra övningsmystar. På Geocaching Women på FB finns en bra pdf att ladda ner om mystlösning skriven av Bubbelfia. Jag brukar också anteckna på cachens sida ( finns en ruta att klicka i precis ovanför cachebeskrivningen). Dessutom ändrar jag koordinaterna så fort jag löst den. Som sagt, kontakta CO kan lösa en hel del knutar. Lycka till, alla mystlösare!

    SvaraRadera
  3. Hör av er bara. Det är jättetrevligt och spännande som CO att få höra hur ni tänker på/om/kring mystarna som man lagt tid på att skapa. :-)

    SvaraRadera