söndag 14 juli 2013

Döda Fallet i Yngeredfors

Dagens geocaching mål: Att logga en cache, bara för att logga. Inte på väg hem eller bort. Helst en lite häftig och spännande plats, och det blev det med råge.
Den här cachen hade vi spanat på ett tag och vi hade hört att platsen var häftig och spännande.
Tillsammans med Lillhaga12 gav vi oss av på eftermiddagen mot Ullareds trakten, eller nått åt det hållet. Fru visp har ju som sagt inte alltid koll på vart vi ska åka, eller köra. Höger och vänster är inte heller alltid så lätt.
Men in på små vägar och visst hittade vi fram... Vi hade läst tidigare loggar och förstod att det var av yttersta vikt att man kom på rätt sida ån.

Dessa skyltar gjorde ju inte att platsen blev mindre spännande. Men man kan ju inte låta bli att undra lite. Skyltarna såg nya ut, men undrar jag när det forsade vatten över själva damm konstruktionen.

Burken hittades nästan direkt, men sen ville vi ju självklart utforska den spännande platsen.

Jag är ju ingen lysande fotograf, men jag kom hem med ca 50 bilder....
Inga av mina bilder kan dock riktigt beskriva känslan av att vandra omkring i det gamla kraftverksområdet.

Skyltarna gjorde ju också att man nästan gick lite och lyssnade, TÄNK om dom släpper på vatten...
Fast det kändes väl inte så troligt.
Här kunde man också se spår av en svunnen tid....
Här fanns rejäla "bultar"


Här hade vi kunnat gå hur länge som helst och fundera på hur det såg ut när det fanns ett kraftverk här.
Ett vackert vattenfall...
Här forsade det vatten i alla (vatten)fall.
  
 Här har det nog forsat vatten en gång...
 
Nu när jag har lagt upp en massa vackra foton av stenhårda saker, så kommer denna "sak". Alldeles livs levande larv.
 


Har du inte varit här så är det väl värt ett besök. 
Ska du logga burken? 
Se då till att du kommer från "rätt" håll!








2 kommentarer:

  1. Spännande plats. Tycker om speciella platser. Om de inte är för farliga. Får kolla lite på cachebeskrivningen här....och se om det är något man vågar sig på. Kul att hitta er blog. >den lägger jag upp bland min följbloggar.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Cachen i sig är inte så svår. Tror nog inte att det har forsat så jättemycket vatten här som senaste åren heller.

    SvaraRadera